Pugliai gasztronómia

Olaszország éléskamrája, a halimádók mekkája.

Nem mondom, hogy éhen maradna, aki nem szereti a halat, de ez a tartomány igazából a halevők paradicsoma. Tovább Tovább

Egyértelműen a pugliai lett a kedvencem az eddig bejárt tartományok konyhái  közül. Könnyű, rengeteg a hal, a zöldség, minden “alig” főzéssel készül (pár sorral lejjebb kiderül, mennyire semmi főzés ez néha), friss, harsogó, ízekkel teli, egyszerű, könnyed rusztikus konyha. Délen természetesen ez nem meglepő, mégis találtam egy óriási különbséget pl. Szicíliához vagy Campaniához képest, ennyi nyers halat étlapon, mint itt Pugliában eddig csak japán étteremben láttam. Természetesen nem csak étlapon láttam, hanem a tányérom is, egy héten keresztül gyakorlatilag nyers halon éltünk (az is olvasson tovább, aki ezt nem bírja : ). Egyrészt az óriás hőségben nem is nagyon kívántunk mást, másrészt mert nagyon finom volt.

Nyers haltál

Nyers ráktál

Kagylós orecchiett, ez már főzve van

Az előző részben írtam, Puglia mintegy 500 km partszakasszal rendelkezik, a jelek szerint rengeteg hal él itt az Adriában, illetve a Tarantói öbölnél a Jón tengerben. A hal olyannyira frissen kerülhet így asz asztalra, hogy az éttermekben a nyers hal, a pesce crudo egy külön szekció. Osztriga, kagyló, polip, rák, tintahal, halfilék, mind nyersen, egy kevés citrommal, esetleg olajjal, borssal. Tiszta, friss tenger íz, zseniális, higgyétek el! Nekem legjobban a rendkívül édes, vörös rák ízlet, a gambero rosso di Gallipoli, amely rák csak a Jón tengerben él, és szinte csak nyersen fogyasztják. Gallipoli a tarantói öböl déli részénél fekszik. Az öböl meleg vize szinte egész évben alkalmas a rákok, kagylók, osztrigák begyűjtésére, számos kagylótelepet találunk.

Piaci árus az elmaradhatatlan szentképpel

Aki nem tud megbarátkozni a nyers hallal, természetesen választhatja sült/főtt változatban is a tenger gyümölcseit.  Aki a hallal nem tud megbarátkozni rengeteg zöldséges fogás (itt is találunk nyerset : )), tészta közül választhat. Őszintén megmondom, ha voltak is húsos ételek az étlapokon, ezeket én nem nagyon néztem meg. Helyi szalámikat azért kóstoltunk.

Puglia Olaszország éléskamrája: búzamezők és olívaligetek váltják egymást az apúliai tájon. Elsősorban durumbúzát termesztenek a forró éghajlaton, így a tészták, a durumlisztből készült kenyerek (pane di Altamura, pane casareccio) jellegzetesek. Kenyérféle készül nem durumlisztből is, pl. a kedvenc rogogtatnivalóm, a különböző méretekben sütött, ízesített taralli. Tészták közül az orecchiette, strascinati, chianciarelle (mindkettő hasonló az orecchiettéhez) a tartomány sajátja.

Orecchiette házi ricottával

Taralli

A tartomány az olasz csizma legnagyobb olajtermelője. Évszázados olajfa-ültetvények mellett autózhatunk hosszasan. Különös hangulata van ezeknek a göcsörtös, itt-ott már megritkított olajfáknak, mintha száz és száz mesebéli boszorka vagy vénember rázná feléd a botját miközben elsuhansz mellettük. Egészen valószerűtlen. Az olaj a búza mellett a legfőbb exportcikke a tartománynak, a karakteres olaj pedig a pugliai gasztronómia meghatározó eleme. Érdekes és irigylésre méltó volt látni, hogy az éttermekben nem más tartományokból származó olajok voltak az asztalokra téve,hanem mindenhol helyi olajat találtunk. Minden egyes helyen, ahol ettünk megnéztem 10-ből 10-nél pugliai volt az olaj.

A helyi zöldségek közül számunkra ismeretlen, ezért érdekes lehet a cime di rapa, brokkolihoz hasonló ízű zöldség (nem találtam még rá magyar nevet), a barattino (uborkához hasonló tökféleség). De rengeteg a cikóriaféle (cicoria, cataloga), a padlizsán, friss hüvelyesek, paradicsom, paprika, articsóka, gyümölcsök. A piacon 1-1,5 euro/kg közötti áron árultak mindent június elején.

Tök és uborka keveréke

Ennek a fügének 1 euro volt kilója, uzsonnára egy szemet tudtam megenni

Ahol nagyon jót ettünk:

Nettuno (Locorotondo), sült halak, cseresznyetorta

Il Cantico dei Cantici (Otranto), nyers halak

Pasha (Conversano), parmigiana

Sapere&Sapori (Ostuni) Acqua cotta

Nyers zöldségleves

Il Grottone (Polignano), este negyed 10 körül nyit ki, kicsit távolabb (kényelmes séta) a várostól. A helyiek szerint a legjobb étterem. Szerintünk is. Friss hal, mérsékelt árak, semmi sallang, tengerre néz, kell más?

Antiche Mura (Poignano), szállásadóink szerint az egyetlen hely a városfalon belül Polignanóban, ahova érdemes menni. Kipróbáltuk, tényleg jó volt, ahogy neve is ígéri, a nagy hőségben hűvös beltér csalogat. Elegánsabb, drágább hely, mint a Grottone.

Bella ‘mbriana (Polignano) a városka főterén lévő pizzériában nagyon jó a pizza, főleg, hogy áthozzák a pizzát a szemközti bárba, amely esti törzshelyünkké vált.

Caruso gelateria (Polignano),  olasz viszonylatban is kiemelkedő fagyi

Pugliai fogások a blogról:

Acqua cotta, Parmigiana, Cassata karamellizált zellerrel, Orecchiette con cime di rapa, taralli

Ostuni

Pasticiotto leccese

Könyv, bor, delikátesztermékek egy helyen Leccében, a Gustoliberrimában

Ilyet nem mertem repülőn hazahozni : (

Megosztom

18 megjegyzés

1. lelekkonyha mondta:

Csodálatos képek, újra visszamennék. Mióta hazajöttünk, csak erről beszélünk.

2013. 06. 28.
    • Kriszta mondta:

ide én is bármikor és azonnal indulnék

2. Eszter mondta:

Akkor is el tud itt boldogulni az ember, ha nem tud olaszul? Angolul beszélünk, még németül, esetleg spanyolul is elboldogulunk, ha muszáj, de olaszul nem tud egyikünk sem… De nekem muszáj oda elmenni egyszer, ahol ekkora fügék nőnek!! 🙂

2013. 06. 28.
    • Kriszta mondta:

Igen! angolul így vagy úgy, de beszélnek. illetve nagyon kedvesek és segítőkészek, bátran lehet menni, dél, de teljesen civilizált világ : )

2013. 06. 30.

Sőt! Pl. Fasano nevű kisvároskában még Max Mara butik is volt, illetve egész Budapesten nincs annyi üzlet, mint itt egy-egy városkában : (

3. Eszter mondta:

Ahhh….. nem vagyunk egy délre utazós csalás (nászút pl. norvégiában), de olyan fantasztikusan lelkesen írsz, hogy teljesen bezsongtam én is, és asszem, nekünk is muszáj lesz elmennünk! Nagyon meggyőző volt ez a pár bejegyzés! Mondjuk még pár év, kicsi és még kisebb gyerek van, úgyhogy addig olvasom lelkesen a beszámolóidat! :)byllywere

• Kriszta mondta:

Igen, vagy nagyobb gyerekekkel érdemes menni vagy gyerekek nélkül és inkább júniusban, júliusban augusztusban óriási lehet a hőség

4. Zsu mondta:

Valòban.Olyan lelkesen ès pozitìvan ìrsz,hogy hirtelen egy ùj Puglia jelent meg a szemeim elott,pedig ,ha tudnàd,hogy lehùzzàk ezt a règiòt….Zsu

• Kriszta mondta:

Valahogy én sem számítottam sok jóra, de egyszerűen csodálatos volt. Ok, Bariban, Tarantóban nem jártunk! A táj gyönyörű, a tenger is, az ételek szuperek, az emberek nagyon kedvesek, olyan tisztaság volt, amilyen még talán toszkán képeslapvárosokban sincs. A costiera amalfitana és a 5 terre persze csilli-villibb, de ha ott is kicsit odébb mész az a tartomány is tartogat ezt-azt. : ) Bár én ezt szeretem ebben az országban, bárhova meg yaz ember, mindenhol nagyon más, mégis nagyon olasz

5. Anita mondta:

Kriszta, valoszinuleg az a fuge nem az a fuge 🙂 Biztosan allithatom, hogy fugevirag. Ez a fugefa viragja, mert a fuge, mint gyumolcs kesobb erik. Ezert ilyen hatalmas es olcso! Mondom ezt ugy, hogy 3 fugefa all az olasz kertunkben 🙂

Nagyon igenyes a beszamolod!!

• Kriszta mondta:

Anita! Itthon nálam is kétszer érik be a füge, július elején és augusztusban. Júni közepén Pugliában szerintem normális az érése. Rendes füge volt bizony az, mindennap ettem belőle. Azaz amit megeszünk az maga a virág, ez igaz, mert ha fennmarad a fán, kinyílik tényleg, mint egy virág, de nem lesz már belőle termés, főleg nem füge gyümölcs. A wiki szerint: Ez nem egyszerű termés, hanem apró termések sokaságából álló, a befelé fordult, elhúsosodott virágzati tengelyt is magában foglaló terméságazat.
      Szóval, rendes füge volt az bizony : )

6. tintarajta mondta:

köszönömköszönömköszönömköszönömköszönömköszönömköszönömköszönömköszönöm!!!!

2013. 07. 01.
  7. Country Komfort mondta:

Igazán nívós bejegyzések, én is köszönöm őket, különösen azért, mert idén staycation műfajban “utazunk”.

Judit

2013. 07. 06.
    • Kriszta mondta:

Örülök, ha legalább gondolatban elrepíthettelek nyaralni!

2013. 07. 10.
  8. Judit mondta:

Szia! Nem akarom fajditani a szived, de itt vagyunk Polignanoban epp 🙂 Delre akartunk jonni es a pugliai elmenybeszamolod eldontotte hol szalljunk meg 🙂
    A rettenetesen alap es tort olaszommal egesz jol elboldogunk (a helyiek tobbsege olyan angolt beszel mint en olaszt, de a kommunikalas iranti vagy megvan mindket reszrol es megoldjuk;). Viszont a piaccal bajban vagyok, nem talaljuk es mintha a “mercato” alatt mast ertenenek.. Te hol talaltal a kornyeken jo piacot? Es hogy mondjuk olaszul h “Hol talalom a piacot?”:)) Ugy vagyom a piac-elmenyre.. ha nagy leszek meghalalom 🙂 Es az elmult 2 nap alapjan: koszonjuk, KOSZONJUK, Kriszta az inspiralast. Ez a hely meses, nincsenek ra szavaim.

2013. 09. 16.

Judit!

: ) Örülök, ha inspiráló volt, érezzétek nagyon jól magatokat. A szállás is ugyanaz? Ha igen, üdvözlöm Domenicót! A piacot “mercato di frutta e verdure” néven kérdezzétek, megnéztem a térképen: Via Vito Cosimo Basile és a via Donato Pascali sarkon van a piac!

2013. 09. 17.
    • Kriszta mondta:

egy kis csarnok, nem óriás piac. Van egy fedett része és egy szabadtéri is