Húsvéti kalács

Tönkölylisztből

Nincs húsvét kalács nélkül, még akkor sem ha figyelnünk kell a szénhidrátbevitelre, azaz annak minőségére. Tovább Tovább

tkkakalcs2

Ígértem a buktás receptnél, hogy kipróbálom kalácsnak is a tésztát. Itt az eredmény. Könnyű, lágy tészta, amely sonkával, főt tojással, tormával simán elmegy kalácsnak. Persze nem annyira foszlós, pihe-puha, mint egy fehér lisztes változat, de semmiképpen nem kemény, sűrű. Kifejezetten kalácsos ebben a témában. : ) Bátran ajánlom.

Arra figyeljetek, a tészta kifejezetten lágy legyen! Kézzel nehezen dagasztható, mert ragad, géppel dolgozzunk. De ez a fehér léisztesnél is így működik, ha nem lágy a tészta, akkor kenyérszerű, keményebb lesz a kalácsunk is. Rendesen legyen megkelesztve, a második kelesztést se spóroljuk el!

Bio teljes kiőrlésű tönkölylisztből és a bio strong wheat flour keverékéből készült. (mindkettő lidl).

Jó sütögetést, boldog húsvétot! Inkább a tojást és a sonkát vigyétek túlzásba, mintsem a méteres sütit! ; )

tkkakalcs

tkkakalcs3

 

Hozzávalók

20 dkg t.k. tönkölyliszt, 15 dkg félbarna búzaliszt, 5 dkg vaj, 1,5 dl joghurt, kb. 1 dl langyos tej, 3,5 dkg friss élesztő, 1 tk. édesítőszer, 2 tojás (1 a tésztába, 1 a kenéshez), szezámmag és lenmag a szóráshoz
  1. Keverjük el a kétféle lisztet egymással, csipet sóval, édesítőszerrel. A langyos tejben keverjük krémesre a friss élesztőt. Adjunk hozzá a lágy vajat, a joghurtot és a langyos tejet. Kézzel vagy elektromos mixer dagasztólapátjával dolgozzuk ruganyosra a tésztát. Lágy legyen., ha nem elég lágy, adjunk hozzá folyadékot még! Kelesszük 1.5 órát.

  2. Osszuk 3 részre a megkelt tésztát (aki ügyes és tud 4-es fonatot, négyre). Lisztezett felületen sodorjunk 3 rudat a tésztából, majd fonjuk össze

  3. Helyezzük a megfont kalácsot sütőpapírral bélelt sütőlemezre, kenjük meg a felvert tojással, szórjuk a magokkal és kelesszük még 45-50 percet (nekem szétkelt, kellett még rá szórnom a közepére magot)

  4. 200 fokra előmelegített sütőben süssük kb. 35 perc alatt készre

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Fahájas-szilvás bukta

Péksütemény? Olykor jöhet!

A reggeli túrós-mazsolás batyu, porcukros fánk, lekváros croissant tiltólistás (főleg kakaóval), helyette indítsuk inkább a napot zabbal-túróval vagy zöldségfeltétes tk. kenyérrel. Örökre le kell mondani akkor a péksüteményekről? Tovább Tovább

szilvasfahejasbuktakicsi

Nem! Igen! Na, most melyik az igaz? Mindkettő, elmondom, miért.

Le kell mondanunk róla, abban a formában, ahogy eddig ismertük és ahogy (rémisztő módon) egyre jobban terjed tucatpékségek formájában, ahol viszonylag olcsón, hatalmas péksütiket árulnak. A legolcsóbb, finomított lisztből, adalékanyagokkal felhúzva, cukrozva, lekvárnak mondott cukorzselével töltve, porcukorral szórva. Ezt felejtsük el.

Emlékszem, férjem jó 10 évvel ezelőtt minden reggel evett az iroda melletti szomszéd pékségben valami ilyesmit. Otthoni reggeli után, csak úgy napindítónak a reggeli kávé mellé, amíg várakozik, hogy  elinduljon a számítógépe: az eredményre nem kellett sokáig várnia.

Ehetjük viszont, ha átalakítjuk némileg. És úgy, hogy az eredmény fogyasztható legyen, hasonlítson egy péksüteményre. Bár olyan pihe-puha, “önmagát etetős” soha nem lesz. Szerencsére. : )

Nekem a joghurtos-vajas tészta kelt tészta vált be legjobban. Amúgy minden zsemléhez, buktához, kalácshoz (ott plusz tojással), lepénykenyérhez ezt a tésztát használom. A teljes kiőrlésű lisztek ellenére is viszonylag laza szerkezetű, puha, lágy tészta lesz a végeredmény, amely kihűlés után is megtartja állagát.

Most fahájas szilvával töltöttem, lekvár helyett, hamarosan pedig hozom a húsvéti kalács receptjét is! : )

Hozzávalók 12 buktához, egy bukta szénhidráttartalma: 19,5 g

Tipp: tölthetjük fahéjas, reszelt almával, ribizlivel, málnával is

 

Hozzávalók

20 dkg t.k. tönkölyliszt, 15 dkg csökkentett szénhidráttartalmú lisztkeverék kenyerekhez, 4 dkg vaj, 1 dl joghurt, kb. 1 dl langyos víz, 30 dkg magozott szilva (fagyasztott), 1 ek. őrölt fahéj, 7 gr szárított élesztő, 1 tojás a kenéshez
  1. Keverjük el a kétféle lisztet egymással, csipet sóval, szárított élesztővel. Adjunk hozzá a lágy vajat, a joghurtot és a langyos vizet. Kézzel vagy elektromos mixer dagasztólapátjával dolgozzuk ruganyosra a tésztát. Kelesszük 1.5 órát.

  2. A kiolvadt szilva levét csepegtessük le, a gyümölcsöt keverjük el a fahéjjal, (ha szeretnénk kevés steviával édesíthetjük)

  3. A tésztát osszuk 12 részre, lisztezett felületen nyújtsuk ki 1,5 cm vastagnak, osszuk szét rajtuk a szilvás tölteléket. A végeket hajtsuk vissza, tekerjük fel a buktákat, helyezzük sütőpapírral bélelt sütőlemezre kis távolságra egymástól, és kelesszük újabb 30-40 percet, miközben 220 fokon előmelegítjük a sütőt.

  4. Kenjük meg a buktákat a felvert tojással, és 20-25 perc alatt süssük készre.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Palacsinta tiramisu

Két jó dologból egy harmadik, még jobb!

Itt a hétvége, jöhet egy finom desszert! Egy palacsintatorta és egy tiramisu házasítása. Tovább Tovább

palacsintatiramisu

Én átlagban hetente egyszer eszem desszertet, még akkor is, ha természetesen a desszert úgy készül, hogy illeszkedjen a 160 grammos szénhidrátdiétába. A hét többi részén bőven megelégszem a természetes desszerttel, azaz a gyümölccsel, délután, uzsonna gyanánt vagy edzés után, jutalomként.

Ha ilyen, komolyabb desszertet eszem, mint ez a palacsintatorta, akkor annak szénhidrát és kalóriaértékét beleszámítom pl. az ebédbe, vagy ez maga az uzsonna. Azaz nem a napi kiszabott mennyiségen felül eszem, hanem kalkulálva vele.

Ezzel pedig érdemes számolni, mert nagyon finom lett! Az ésszerű, elfogyasztott mennyiségre azért figyeljünk, bár a szénhidrát lassú felsízvódású benne, de a desszert zsírtartalma és szénhidráttartalma sem alacsony! Bár köztes étkezésnek belefér. : )

A hozzávalók 10 szeletre vonatkoznak, 1 szelet szénhidráttartalma: 19,8 g

 

Hozzávalók

10 db közepesen vastag palacsinta: 25 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt, 1 dl tej, 1 dl presszókávé, szódavíz, 1 tojás, csipet só, 1 tk. nyírfacukor, 4 ek. étolaj; 25 dkg mascarpone, 2 dl tejszín, 3 tojás sárgája, 5 dkg nyírfacukor, cukrozatlan kakaópor
  1. Adjuk a liszthez a tojást, a nyírfacukrot, csipet sót, a tejjel és a kávéval keverjük csomómentesre. Adjunk hozzá 3 ek. olajat, és annyi szódavizet, hogy közepesen sűrű palacsintatésztát kapjunk.

  2. Pihentessük a tésztát 30 percet, majd felforrósított, olajjal kikent serpenyőben süssünk közepesen vastag palacsintákat, kb. 10 darabot.

  3. A tejszínt verjük fel kemény habnak. A tojás sárgákat verjük fehéredésig a nyírfacukorral, keverjük el a mascarponéval, majd forgassuk hozzá a tejszínt is.

  4. Rétegezzük tálba a mascarponekrémet és a palacsintákat. A tetejére krém kerüljön, amelyet kakaóporral szórunk.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Citrommousse torta

azaz sajttorta

Vagy mindkettő. Nem is tudom. Egy könnyített sajttorta, habosan, citromosan, szénhidrátszegényen. Tovább Tovább

citrommoussesajtorta

Az eredeti sajttorta receptjén annyit módosítottam, hogy a tojások fehérjét habnak vertem fel, így adtam a citromos krémhez. A natúr krémsajt egy részét pedig natúr joghurtra cseréltem, hogy a kalórián is vágjunk egy kicsit.

Üde, könnyű desszert, amely madárcsicsergős, napsütéses időre való egy jó kávé mellé.

A recept a Desszert magazin idei első számában jelent meg.

1 szelet szénhidráttartalma: 8,3 gr

191 Kcal /szelet

 

Hozzávalók

8 szelethez: 25 dkg mascarpone/natúr krémsajt, 150 gramm natúr joghurt, 4 db L-es tojás, 1 kezeletlen héjú citrom, eritrit, 2,5 dkg zabpehely, 2,5 dkg quinoapehely, 5 dkg natúr tönkölykeksz, 5 deka vaj
  1. A sütőt melegítsük elő 180 fokon. Keverjük simára a mascarponét a joghurttal, a tojások sárgájával, a citrom héjával, kifacsart levével.

  2. Kevés eritrittel ízesítsük ízlés szerint. Forgassuk óvatosan hozzá a habnak felvert tojásfehérjét.

  3. A zabpelyhet, quinoapelyhet,a morzsásra tört kekszet keverjük össze, morzsoljuk össze a vajjal, majd oszlassuk szét egyenletesen egy 20-cm-s tortaforma alján.

  4. Öntsük rá a citromkrémet, majd az előmelegített sütőben süssük kb. 45-50 perc alatt készre.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Zöldpesztós csirkemell

Dobjuk fel a natúr, grillezett húst!

Csak egy nagy csokor friss zöldfűszer kell hozzá és máris sokkal izgalmassá tehetjük minden diéta legstabilabb elemét, a natúr, grillzett csirkemellet. Tovább Tovább

zoldpestosfokhagymasgrillcsirkemell

A natúr csirkemell+natúr rizs-féle diétákat soha sem értettem. Mi gátol meg minket abban, hogy élvezetesebbé tegyük ezt a rettentően unalmas, ízmentes párost? Nem elég baj az nekünk, hogy a kalóriáktól vonjuk meg magunkat, az ízektől miért kell?

Például nem értem, miért ne lehetne a rizst lecserélni valami más szénhidrátforrásra? Lencsére például. Több fehérjét, több rostot eszünk meg vele, ellenben kevesebb szénhidrátot és kalóriát. Akkor miért nem?

Miért ne lehetne 3-4 szem koktélparadicsomot fokhagymával összesütni, ezt rátenni a szelet csirkére. Szinte semmit nem változtat a tápanyagértékeken “rossz” irányba, az ízén azonban sokat javít…

… és miért ne lehetne szabadon fűszerezni?? Például friss zöldfűszerekkel, hogy kicsit már a jó időt idézzük.

A köret szénhidráttartalmát számoljuk csak! Válasszunk mellé köretet innen.

 

 

Hozzávalók

4 főre: 80 dkg csirkemell, 1 csokor bazsalikom, 1 csokor petrezselyem, 1 csokor snidling, 4 ek. olívaolaj, 1 gerezd fokhagyma, 1/2 citrom leve, tengeri só, frissen őrölt bors
  1. A csirkemelleket daraboljuk fel kisebb szeletekre. Enyhén sózzuk, be, frissen őrölt borssal szórjuk.

  2. A zöldfűszereket, az olívaolajat és a fokhagymát tegyük botmixer táljába. Turmixszoljuk pürésre. Kevés sóval, frissen őrölt borssal és a citromlével ízesítsük.

  3. Felforrósított kontaktgrillen/tapadásmentes serpenyőben süssük pirosra a csirkeszeleteket, majd kenjük meg a pesztóval, tálaljuk azonnal.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések